آشنایی با ساختارهای سازمانی
نوشته شده توسط : زیبای پنهان

ساختار سازمانی بخش هایی از یک سازمان را تراز و مرتبط می کند ، بنابراین می تواند به حداکثر عملکرد خود برسد. ساختار انتخاب شده بر موفقیت سازمان در اجرای استراتژی و اهداف تأثیر می گذارد. رهبری باید ویژگیها ، مزایا و محدودیتهای ساختارهای مختلف سازمانی را برای کمک به این همسویی استراتژیک درک کند.

این مقاله به موضوعات زیر مربوط به ساختار سازمانی می پردازد:

  • موردی برای هماهنگی ساختار سازمانی با استراتژی تجاری شرکت.
  • عناصر کلیدی ساختار سازمانی
  • انواع ساختارهای سازمانی و مزایا و محدودیت های احتمالی هر یک.
  • تأثیر مرحله توسعه یک سازمان بر ساختار آن.
  • ارتباطات ، فناوری ، معیارها ، مسائل جهانی و حقوقی.

طراحی ساختار سازمانی روشی است که از طریق آن کار در یک سازمان جریان می یابد. این به گروه ها اجازه می دهد تا در داخل وظایف فردی خود برای مدیریت وظایف با هم کار کنند. ساختارهای سازمانی سنتی بیشتر رسمی می شوند - با کارکنان که بر اساس عملکرد (مانند امور مالی یا عملیات) ، منطقه یا خط تولید گروه بندی شده اند. ساختارهای کمتر سنتی بافته شده و انعطاف پذیرتر هستند و توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات محیط های تجاری را دارند.

مراحل طراحی ساختار سازمانی از دهه 1800 تکامل یافته است. در انقلاب صنعتی ، افراد سازماندهی شدند تا قطعاتی را به تولید محصول در حال حرکت در خط مونتاژ اضافه کنند. نظریه مدیریت علمی فردریک تیلور نحوه انجام وظایف را بهینه کرد ، بنابراین کارگران تنها یک کار را به کارآمدترین روش انجام دادند. در قرن بیستم ، جنرال موتورز پیشگام یک طراحی سازمانی انقلابی شد که در آن هر بخش اصلی اتومبیل های خود را ساخت.

امروزه انواع ساختار سازمانی به سرعت در حال تغییر است - از سازمان های مجازی به سایر ساختارهای انعطاف پذیر. همچنان که شرکتها در حال تکامل و افزایش حضور جهانی خود هستند ، سازمانهای آینده ممکن است یک سازمان سیال ، آزاد شکل ، مالکیت اعضا و رویکرد کارآفرینی را در بین همه اعضا تجسم دهند. داخل روز 1 را ببینید: چگونه آمازون از ساختارهای تیم چابک و شیوه های تطبیقی ​​برای نوآوری به نفع مشتریان استفاده می کند.

مورد تجاری

ویژگی بارز یک سازمان هماهنگ ، توانایی آن برای انطباق و تنظیم مجدد در صورت نیاز است. برای اطمینان از ماندگاری طولانی مدت ، یک سازمان باید ساختار خود را متناسب با واقعیت های اقتصادی جدید بدون کاهش قابلیت های اصلی و تمایز رقابتی تنظیم کند. بازآرایی سازمان شامل بستن شکاف های ساختاری است که مانع عملکرد سازمان می شود.

مشکلات ایجاد شده توسط ساختار سازمانی ناهماهنگ

سازماندهی سریع واحدهای تجاری ، تقسیمات یا عملکردها می تواند منجر به ساختارهای سازمانی ناکارآمد و ناهماهنگ شود که از تجارت پشتیبانی نمی کنند. سازماندهی مجدد ضعیف ممکن است مشکلات مهمی ایجاد کند ، از جمله موارد زیر:

 

شکاف های ساختاری در نقش ها ، فرایندهای کاری ، پاسخگویی و جریان اطلاعات مهم زمانی رخ می دهد که شرکت ها سطوح میانی مدیریت را بدون حذف کار حذف کرده و کارکنان را مجبور به انجام مسئولیت های اضافی کنند.

کاهش ظرفیت ، توانایی و چالاکی زمانی ایجاد می شود که الف) کارکنان سطح پایین که با حذف مدیریت میانی وارد عمل نمی شوند و وظایف مورد نیاز را ندارند و ب) مدیران سطح بالاتر باید مسئولیت های تاکتیکی بیشتری را بر عهده بگیرند و کارها را به حداقل برسانند. ارزش مهارتهای رهبری آنها

سازماندهی نامناسب و کارکنان نادرست می تواند بر ساختار هزینه شرکت ، جریان نقدی و توانایی ارائه کالا یا خدمات تأثیر بگذارد. سازمانهای چابک می توانند به سرعت افراد را برای رفع نیازهای در حال تغییر تجاری به کار گیرند. با این حال ، با قطع منابع ، اکثر کارکنان سازمان ها می توانند تنها بر مسئولیت های فوری خود تمرکز کنند و زمان ، انرژی یا اشتیاق کمی برای کار خارج از محدوده شغلی فعلی خود باقی می گذارند. در نهایت ، کاهش ظرفیت و تأخیر در زمان پاسخگویی بر توانایی سازمان در رقابت پذیری تأثیر می گذارد.

کاهش مشارکت نیروی کار می تواند باعث کاهش ماندگاری ، کاهش وفاداری مشتریان و محدود کردن عملکرد سازمان و ارزش سهامداران شود.

اهمیت همسویی ساختار با استراتژی کسب و کار

کلید عملکرد سودآور میزان همسویی چهار عنصر تجاری است:

  • رهبری. افرادی که مسئول توسعه و بکارگیری استراتژی و نظارت بر نتایج هستند.
  • سازمان. ساختار ، فرآیندها و عملیاتی که استراتژی به وسیله آنها به کار گرفته می شود.
  • شغل ها. نقشها و مسئولیتهای لازم.
  • مردم




:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: